Ambitie 2 - Veilige wegen met vlotte doorstroming |
---|
Doelstelling: |
Noordoostpolder blijft een veilige en bereikbare leefomgeving. |
Speerpunt 1 - Noordoostpolder beter bereikbaar
Activiteit(en) | Toelichting | |
---|---|---|
2.1 In 2022 leggen wij de Gemeenteraad een aantal scenario’s voor hoe we deze vervangingsopgave voor wegen en bruggen kunnen oppakken | Er is een voorziening voor het groot onderhoud van wegen. Daarin worden middelen gereserveerd voor onderhoud. Voor vervangingen en rehabilitatie van wegen zijn geen middelen in de programmabegroting opgenomen. De jaarlijkse storting in de voorziening is ongeveer gelijk aan de jaarlijkse uitgave voor onderhoud. Voor vervangingen zal apart geld aangevraagd moeten worden. | |
Toelichting status activiteit | ||
Vervanging van de infra is in sterke mate afhankelijk van keuzes die gemaakt worden in het Mobiliteitsplan en het Uitvoeringsprogramma. De verwachting is dat het college eind 2022 de scenario's kan bepalen en dat de raad begin volgend jaar keuzes kan maken en een visie "Vervanging Infra" vaststelt. Dit jaar wordt de doelstelling daarom niet gehaald. | ||
2.2 Wij maken een uitvoeringsprogramma mobiliteit | Op basis van het mobiliteitsplan wat begin 2022 vastgesteld wordt, maken wij een uitvoeringsprogramma. | |
Toelichting status activiteit | ||
Om het Mobiliteitsplan af te kunnen maken, zijn financiële keuzes nodig. Op basis daarvan kan het uitvoeringsprogramma worden opgesteld. De verwachting is dat het college na de zomer de financiële keuzes maakt en dat het Mobiliteitsplan, met daaraan gekoppeld het Uitvoeringsprogramma, begin 2023 wordt vastgesteld. | ||
2.3 Wij stimuleren andere overheden tot nieuwe initiatieven voor weg- en spoorverbindingen. | We gaan verder met de lobby voor de Lelylijn en de lobby voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming van de N50 in Overijssel. | |
Toelichting status activiteit | ||
We zijn ambtelijk en bestuurlijk aangesloten bij de lobby voor de Lelylijn en de N50. De N50 heeft extra prioriteit gekregen vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Op het traject tussen Kampen-Kampen Zuid wordt ingezet op verbreding naar 2x2 rijbanen. Voor het verdere traject worden verkeersveiligheidsmaatregelen genomen, zoals snelheid verlaging naar 80km/u en rijbaanscheiding. Verder loopt er een onderzoek naar verdere aanpassing en verbreding van de N50. Voor de Lelylijn wordt ingezet op de start van het MIRT-onderzoek. Die start vanuit het Ministerie en de provincies Friesland, Groningen en Drenthe. De Gemeente Noordoostpolder zal zelf sturen om een actieve rol te spelen in de projectgroep rondom de Lelylijn. Ook zoeken we ambtelijke en bestuurlijke samenwerking met de andere gemeenten waar de Lelylijn een station krijgt. |