Ambitie 1 - Gezonde gemeentefinanciën |
---|
Doelstelling: |
Een solide financieringsstructuur tegen zo laag mogelijke kosten en een begrijpelijke digitale presentatie van onze financiële documenten. |
Speerpunt 1 - De gemeentelijke financiën op orde
Activiteit(en) | Toelichting | |
---|---|---|
1.1 - De saldi van de meerjarenprogrammabegroting zijn voor alle vier de jaren positief en duurzaam structureel sluitend | Onder duurzaam sluitend wordt ook verstaan dat in de twee tussenjaren van de meerjarenbegroting een negatieve fluctuatie wordt geëffend door een beperkte onttrekking uit één of meerdere reserves. | |
Toelichting status activiteit | ||
De gemeenteraad van Noordoostpolder heeft de meerjarenprogrammabegroting vastgesteld met een structureel duurzaam evenwicht. | ||
1.2 - De meicirculaire wordt gebruikt voor het opstellen van de (meerjaren) programmabegroting | De meicirculaire wordt gebruikt voor het opstellen van de begroting, tenzij substantiële verlagingen of verhogingen in de september-circulaire worden gepresenteerd die het geheel aan gemeentelijke beleidsdoelen in een ander daglicht stelt. In de programmabegroting 2022-2025 is de septembercirculaire 2021 verwerkt. | |
Toelichting status activiteit | ||
- | ||
1.3 - In de (meerjaren)programma-begroting worden geen stelposten opgenomen | In de begroting worden geen stelposten opgenomen, tenzij deze in voldoende mate zijn gemotiveerd en onderbouwd. | |
Toelichting status activiteit | ||
In de begroting zijn bezuinigingsmaatregelen verwerkt die tot nog toe conform gerealiseerd zijn of waar zicht is op realisatie. | ||
1.4- Jaarlijks wordt bezien hoe de lasten en baten worden geraamd die door de omgevingswet worden geraakt | In de begroting 2022-2025 wordt de begroting structureel nog niet definitief aangepast. Op het moment dat helder is dat er structurele effecten zijn voor de baten en of lasten en wat de bijdrage van het Rijk hierin is in de algemene uitkering, wordt dit meegenomen in de eerstvolgende perspectiefnota, of zoveel eerder als noodzakelijk, via een voorstel aan de raad. | |
Toelichting status activiteit | ||
Het Rijk heeft begin 2022 niet die duidelijkheid gegeven over de Omgevingswet, die ondersteunde bij het kunnen maken van (nieuwe) opties voor het invullen van het beleid in het kader van de Omgevingswet. Het Rijk heeft de invoering van de Omgevingswet uitgesteld van 1 juli 2022 naar 1 januari 2023. Ook de meicirculaire heeft geen duidelijkheid gegeven over de (on)mogelijkheden voor het beleid voortvloeiend uit de Omgevingswet, anders dan dat zij opnieuw aanvullende incidentele middelen aan de algemene uitkering heeft toegevoegd, als compensatie voor lasten van voorbereiding en implementatie van de Omgevingswet. Het eerstvolgende moment waarop financieel meer duidelijkheid kan ontstaan, is bij de septembercirculaire. De effecten daarvan zullen zo nodig in de decemberrapportage 2022 en of de begroting 2023 en verder worden meegenomen. |
Speerpunt 2 - Op een efficiënte manier gemeentelijke heffingen innen
Activiteit(en) | Toelichting | |
---|---|---|
1.5 - Migratie van waardering van de inhoud van woningen naar oppervlakte | Per belastingjaar 2022 zijn de woningen gewaardeerd op basis van m2 in plaats van een combinatie van m3 en m2. Voor de waarderingsresultaten worden geen grote wijzigingen verwacht. | |
Toelichting status activiteit | ||
Deze doelstelling is gerealiseerd. De waarderingen inzake de wet WOZ voor de belastingaanslagen 2022 zijn uitgevoerd op basis van de nieuwe systematiek. | ||
1.6 - Toewerken naar meer samenhang in de objectenadministratie | Dat betreft BAG (basisregistratie Adressen en Gebouwen), WOZ en BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie). | |
Toelichting status activiteit | ||
In februari is een nieuwe Belastingenapplicatie geïmplementeerd. Het migratietraject loopt tot eind 2022. Na het migratietraject zullen de werkzaamheden voor het realiseren van meer samenhang geïntensiveerd worden. | ||
1.7 - Onderzoek naar beleid en lasten en baten van afval in relatie tot de kostendekkendheid en tarieven | Voor de begroting 2022 en verder zijn de lasten en baten op basis van het bestaande beleid volgens kostendekkendheid benaderd. In 2021 is gestart met een nieuwe manier van heffen van afvalstoffenheffing volgens een vast bedrag en een bedrag per lediging. De resultaten zijn meegenomen bij de tarief bepaling. | |
Toelichting status activiteit | ||
Het beleidsuitgangspunt is dat leges kostendekkend zijn. Voor de afvalstoffenheffing voor 2022 heeft de raad niet het uitgangspunt van kostendekkendheid gehanteerd. De reden daarvoor was de invoering van het differentiatietarief voor de afvalstoffenheffing in 2021 en de signaalwerking naar de inwoners voor de tarievenvaststelling van 2022. Verder was er op het moment van de tarievenvaststelling voor 2022 nog een onderhandeling gaande met de afvalinzamelaar en -verwerker voor de overeenkomst van 2022 en verder. Bij het opstellen van de jaarrekening 2021 werden de effecten zichtbaar van een herstellende markt voor herbruikbare grondstoffen, wat een positief effect had op het product afval van € 435.434 in de jaarrekening 2021. In het voorjaar van 2022 heeft gemeente Noordoostpolder een nieuwe overeenkomst gesloten met de afvalverwerker die een negatief effect heeft op de kostendekkendheid van de tarieven voor 2022 van € 416.000 (in verband met een 50%-korting). Met ingang van 2023 bedraagt de korting nog 25%, ofwel € 208.000 en per 2024 vervalt de korting. Verder is conform de dienstverleningsovereenkomst de inflatiecorrectie voor 2023 van toepassing van 9,7%, waarvan in de aandeelhoudersvergadering van 2 juni 2022 is vastgesteld dat 5% wordt doorberekend voor de inzamelkosten van 2023. Over de kosten- en opbrengstenontwikkeling van 2022 is op het moment van schrijven van deze bijdrage aan de bestuursrapportage nog onvoldoende informatie beschikbaar. Voor de status van de uitvoering van deze doelstelling is aangegeven 'de activiteit wordt naar verwachting niet gehaald', wat voor nu uitgelegd dient te worden dat het onzeker is dat deze doelstelling gerealiseerd wordt. Een verdergaande scheiding van afval en hogere opbrengsten van restgrondstoffen zullen een positief effect hebben op het totaal van het product afval 2022. | ||
1.8 - We laten de lokale lasten niet meer stijgen dan de inflatie | De door het Rijk ingevoerde benchmark woonlasten vervangt de macronorm onroerende zaakbelasting (OZB). Ons beleid is om de OZB maximaal met de inflatie te laten stijgen, voor zover dat de macronorm van het Rijk niet overstijgt. Was de macronorm lager dan de inflatie dan werd de macronorm toegepast. Het Rijk past voor 2022 een inflatiecorrectie-percentage van +2,1% toe voor de opbrengsten van de OZB, wat resulteert in een grotere aftrek op de algemene uitkering door het Rijk. Het onverkort vasthouden aan het toepassen van de inflatiecorrectie van +1,6% op de OZB-tarieven zou een negatief effect hebben op de meerjarenbegroting. Om deze reden verhogen we de OZB-tarieven met + 2,1%. | |
Toelichting status activiteit | ||
- |
Speerpunt 3 - Planning & control producten digitaal presenteren
Activiteit(en) | Toelichting | |
---|---|---|
1.9 - Wij presenteren de planning & control documenten 2022 interactief op onze website https://noordoostpolder.pcportal.nl | We presenteren alle planning & Control documenten op de website. De website is via een portal interactief toegankelijk op alle devices voor alle producten van de begrotingscyclus. In 2022 zullen de producten en het portal verder worden ontwikkeld. | |
Toelichting status activiteit | ||
- |